next episod :
Pembahagian Harta Pusaka Kecil
1. PENGENALAN
1.1.
Untuk memberi garis panduan yang ringkas tentang tatacara tuntutan pembahagian
pusaka kecil.
1.2. Untuk
menyedarkan orang ramai betapa pentingnya pembahagian tuntutan pusaka itu perlu
dibuat secepat mungkin
2. UNIT PEMBAHAGIAN
PUSAKA KECIL
2.1.
Seksyen Pembahagian Pusaka Kecil mempunyai 36 unit di seluruh negara. Setiap
unit bertanggungjawab menerima permohonan,membicarakan serta mengeluarkan
perintah pembahagian terhadap dua atau tiga daerah jagaan
2.2.
Bagi daerah di mana tiada unit pusaka kecil , urusan penerimaan permohonan (
Borang A dan Borang P ) boleh dibuat melalui Pejabat Tanah di daerah-daerah
berkenaan
3. APAKAH HARTA PUSAKA
KECIL
3.1. Harta pusaka
kecil ialah harta yang ditinggalkan oleh simati dan mempunyai ciri - ciri
berikut :-
a)
Simati tidak meninggalkan wasiat ( bagi simati bukan Islam )
b)
Harta itu terdiri daripada :
i)
Harta Tak Alih (Tanah/Rumah) sahaja, atau ;
ii)
Harta Tak Alih (Tanah/Rumah ) bersama-sama dengan harta alih seperti wang
tunai, saham, kenderaan, carumah KWSP/Insuran ( tanpa penama ), ASN/ASB dan
sebagainya
c)
Jumlah nilaian keseluruhan harta itu hendaklah tidak melebihi RM2 juta (
mulai 1 September 2009) pada tarikh permohonan dibuat
4. CARA MEMBUAT
PERMOHONAN PEMBAHAGIAN PUSAKA KECIL (SEKSYEN 8) - AKTA HARTA PUSAKA KECIL
(PEMBAHAGIAN) 1955
4.1. Setiap
permohonan untuk pembahagian pusaka kecil hendaklah dibuat dalam Borang A
4.2.
Setiap permohonan mestilah disertakan dengan:-
a)
Bukti Kematian
i)
Sijil kematian/permit menguburkan; atau
ii)
Surat Akuan Sumpah oleh 2 orang saksi bebas yang menyaksikan jenazah
dikebumikan, contohnya bagi kematian semasa pendudukan Jepun dan sebelumnya; atau
iii)
Perintah Anggapan Kematian yang dikeluarkan oleh Mahkamah Tinggi dalam
keadaan seperti kematian tanpa kubur, hilang semasa pendudukan Jepun,
tragedi 13 Mei 1969, tragedi Muassem, dan perintah ini hanya boleh
didapati selepas 7 tahun dari tarikh berlakunya kejadian.
b)
Dokumen Harta Tak Alih - Salinan hakmilik yang diakui sah oleh Pejabat
Tanah atau Perakuan Carian Rasmi yang menunjukkan pegangan harta tak alih
simati atau surat perjanjian jualbeli bagi rumah yang belum ada hakmilik yang
berasingan, salinan resit cukai pintu bagi kediaman/bangunan Hak Milik Strata
yang belum dikeluarkan dan resit cukai tanah (jika ada)
c)
Salinan dokumen harta - harta alih seperti salinan sijil saham, salinan buku
akaun simpanan, salinan hak milik kenderaan, salinan penyata KWSP dan
sebagainya yang terkini.
5. SIAPAKAH YANG BERHAK MEMOHON
5.1.
Di antara mereka yang berhak memohon adalah seperti berikut:-
a)
Waris - waris simati seperti balu lelaki atau perempuan, anak lelaki atau
perempuan, ibu atau bapa, Majlis Agama Islam ( Baitulmal ) dan sebagainya;
b)
Pemiutang dan pengkaveat;
c)
Pembeli di bawah surat perjanjian jual beli yang sah;
d)
Pemegang gadaian atau pemegang pajakan tanah simati;
e)
Penghulu atau Pegawai Petempatan yang diarahkan oleh Pentadbir Tanah;
f)
Amanah Raya Berhad .
6. DI MANAKAH PERMOHONAN
DIKEMUKAKAN
6.1
Di Unit Pembahagian Pusaka/Pejabat Tanah di mana harta tak alih simati
terletak.
6.2
Sekiranya simati mempunyai harta tak alih ( tanah ) di banyak tempat sama ada
di dalam negeri yang sama atau negeri yang berlainan, permohonan pembahagian
kesemua harta tak alih itu hendaklah dikemukakan di salah satu daerah sahaja
iaitu di mana harta tak alih itu terletak.
7. MENGHADIRI PEMBICARAAN
7.1.
Semua dokumen asal seperti bukti kematian, hakmilik tanah, kad pengenalan,
surat beranak, surat nikah, bukti-bukti harta alih dan lain dokumen yang
difikirkan perlu hendaklah dibawa semasa pembicaraan.
7.2.
Semua pihak yang diminta hadir adalah dikehendaki hadir di hari
pembicaraan .
7.3.
Semua keterangan semasa pembicaraan hendaklah diberi secara
bersumpah/berikrar.
7.4.
Mana-mana waris yang tidak dapat hadir bolehlah mengemukakan Surat Akuan
Persetujuan yang ditandatangani di hadapan Pentadbir Tanah, Majistret ,
Pesuruhjaya Sumpah atau Notaris Awam Sila nyatakan cara pembahagian yang
dikehendaki dengan jelas. Surat Akuan Persetujuan boleh didapati di semua Unit
Pembahagian Pusaka, Pejabat Tanah atau di muatturun melalui laman web jabatan
iaitu www.kptg.gov.my
8. CARA HARTA PUSAKA KECIL
DIBAHAGIKAN
8.1.
Pembahagian adalah mengikut Hukum Syarak bagi orang Islam.
8.2.
Bagi bukan Islam, Pembahagian adalah mengikut Akta Pembahagian 1958 (Akta 300).
8.3.
Pembahagian secara muafakat boleh dilaksanakan jika semua waris yang berhak
mewarisi harta pusaka simati bersetuju.
8.4.
Pembahagian bagi pegangan desa di bawah Akta Tanah (Kawasan - kawasan
Penempatan Berkelompok )1960 tidak boleh dibuat lebih dari dua orang.
Jika lebih dari dua orang yang berhak dan mereka tidak bersetuju secara
muafakat memberi kepada dua orang sahaja daripada mereka, Pentadbir Tanah boleh
menjual pegangan itu dan hasil jualannya dibahagikan di kalangan orang yang
berhak.
8.5.
Jika simati meninggalkan tanah di Daerah Jelebu, Kuala Pilah, Rembau , Tampin
dan Jempol dan ianya adalah ahli sesuatu suku di Negeri Sembilan, pembahagian
pusakanya adalah mengikut Bahagian III Akta.
8.6.
Perintah jualan secara tender dalam keadaan tertentu mengikut peruntukan
15(4)(d) Akta.
9. JANGKAMASA MEMPROSES
SESUATU TUNTUTAN
9.1.
Jangkamasa minima memproses sesuatu tuntutan kes biasa adalah dalam tempoh 5 ½
bulan bagi Permohonan Baru – Borang A Seksyen 8
9.2
Bagi kes yang melibatkan kematian berlapis dan harta berada didalam daerah yang
berlainan jagkamasa proses mungkin meelbihi dari tempoh di atas.
10. RAYUAN TERHADAP PERINTAH
10.1
Mana - mana pihak yang tidak puashati dengan perintah pembahagian yang telah
dibuat hendaklah membuat rayuan melalui Pentadbir Tanah ke Mahkamah Tinggi
dalam tempoh 14 hari dari tarikh perintah itu dibuat. (Seksyen 29 Akta
& Peraturan 10, Peraturan Harta Pusaka Kecil 1955)
11. PENDAFTARAN PERINTAH
PEMBAHAGIAN
11.1.
Setelah perintah pembahagian dikeluarkan, pihak waris hendaklah mengemukakan
hakmilik tanah (Geran) ke Pejabat Tanah berkaitan untuk tujuan pendaftaran
perintah pembahagian tersebut.
11.2. Bagi
maksud pembahagian harta alih, pihak waris hendaklah mengemukakan perintah
pembahagian ke agensi /institusi yang bertanggungjawab terhadap
harta alih tersebut.
12. PERMOHONAN BERIKUTNYA
(SEKSYEN 17 AKTA)
12.1. Ianya
adalah satu permohonan yang dibuat selepas permohonan awal ( Borang A- Seksyen
8 Akta ) telah diselesaikan.
a)
Permohonan Berikutnya boleh dibuat dalam keadaan seperti:
i)
Ada harta yang tertinggal di dalam permohonan awal;
ii)
Apabila perlu melantik seorang pemegang amanah yang baru;
iii)
Apabila perlu melantik seorang pentadbir yang baru;
v)
Untuk membatalkan suratkuasa tadbir dan pembahagian dibuat secara terus kepada
waris simati;
iv)
Untuk menarik balik sesuatu Kaveat Pendaftar ;
12.2. Setiap
permohonan berikutnya hendaklah dengan menggunakan Borang P
13. MENGAPA PERMOHONAN PUSAKA
PERLU DIBUAT SEGERA
13.1.
Mengelakkan bilangan waris yang ramai akibat daripada kematian berlapis.
13.2.
Memudahkan proses pembahagian pusaka.
13.3.
Membolehkan harta pusaka dimanafaat dengan segera bagi faedah semua waris.
13.4.
Mengelakkan berlakunya tanah terbiar.
13.5.
Mengelakkan wang simpanan simati dalam mana-mana institusi kewangan, atau
koperasi, saham-saham, bon daripada dipindahkan kepada Pentaftar Wang Tak
Dituntut.
14. BAYARAN
14.1.
Bayaran Pendaftaran:
a)
Percuma bagi permohonan baru (Borang A - Seksyen 8-Akta )
b)
Percuma bagi Permohonan Berikutnya ( Borang P - Seksyen 17 Akta ).
14.2. Bayaran
Selepas pembicaraan :
a)
Bayaran perintah berdasarkan nilaian terkini harta simati ( seperti senarai
harta simati di Borang Permohonan- Borang A Seksyen 8 Akta). Jika nilaian
keseluruhan harta simati:
● RM1.00 hingga
RM1,000.00 bayaran perintah adalah RM10.00, jika RM1,001 hingga RM50,000
bayaran perintah RM30.00 manakala jika nilaian adalah RM50,001 dan ke atas bayaran
perintahadalah 0.2% dari nilaian harta si mati.
b)
RM30 bagi bayaran perintah permohonan berikutnya ( Seksyen 17 ) yang melibatkan
permohonan seperti membatalkan Pemegang Amanah, Kaveat Pendaftar ataupun
membatalkan Pentadbir. Jika melibatkan ketinggalan harta, bayaran perintah
hendaklah mengikut nilaian harta terkini yang diselesaikan di bawah Seksyen 17
Akta ( Permohonan Berikutnya ) sahaja
c)
Jumlah bayaran bagi mendaftarkan perintah pembahagian dalam hakmilik tanah
(geran) adalah mengikut peraturan -peraturan tanah negeri;
d)
Duti Harta Pusaka - (jika ada) akan ditentukan di akhir pembicaraan
mengikut nilai harta pada tarikh mati. Jumlah yang dikenakan tertakluk kepada
peruntukan di bawah Akta Duti Harta Pusaka 1941.
e)
Salinan perintah pembahagian dibekalkan secara percuma bagi salinan pertama dan
bayaran RM 5.00 dikenakan bagi salinan kedua dan seterusnya.
f)
Salinan perintah pembahagian yang diperlukan oleh mana-mana orang selain
daripada pentadbir/ waris dikehendaki membayar RM 30.00 bagi salinan pertama
dan RM 10.00 bagi salinan kedua dan seterusnya.
14.3. Sekiranya
ada rayuan ke Mahkamah Tinggi bayaran yang akan dikenakan adalah
seperti berikut:
a)
RM 50.00 bagi bayaran fee rayuan;
b)
RM 1500.00 bagi bayaran deposit rayuan;
c)
Bayaran menyediakan salinan dokumen yang dikehendaki bagi salinan pertama
adalah RM30. Bagi salinan kedua dan seterusnya adalah RM10;
14.4.
Bayaran untuk mendapatkan salinan pertama Nota Pembicaraan RM30.00- bagi setiap
Folio 100 patah perkataan atau sebahagian daripadanya dan RM 10.00 bagi salinan
kedua/seterusnya setiap 100 patah perkataan atau sebahagian daripadanya
15. CIRI - CIRI ISTIMEWA
PEMBAHAGIAN HARTA PUSAKA KECIL
15.1. Di antara
ciri-ciri istimewa dalam pembahagian pusaka kecil ialah:
a)
Borang permohonan ( Borang A ) boleh didapati di Unit Pembahagian Pusaka
Kecil atau Pejabat Tanah daerah;
b)
Pembicaraan boleh diadakan di Balai Raya/ Balai Penghulu Dewan Orang Ramai yang
berhampiran dengan tanah peninggalan simati;
c)
Perkhidmatan peguam tidak diperlukan;
d)
Penyerahan/ penerimaan hak/ bahagian sesama waris boleh dibuat semasa
pembicaraan dan tidak dikenakan apa - apa bayaran;
e)
Pembicaraan boleh dibuat di mana-mana daerah yang terdapatnya harta simati;
f)
Pembahagian boleh dibuat secara terus kepada waris simati dan suratkuasa tadbir
hanya diberi dalam keadaan tertentu.
PANDUAN INI ADALAH PENERANGAN
RINGKAS SAHAJA. SEKIRANYA TUAN/PUAN MEMPUNYAI MASALAH DAN INGIN MENDAPATKAN
KETERANGAN DENGAN LEBIH LANJUT SILA RUJUK RUANGAN MUAT TURUN BORANG (
PEMBAHAGIAN PUSAKA KECIL) UNTUK MENDAPATKAN BORANG-BORANG PERMOHONAN, ALAMAT
UNIT-UNIT PEMBAHAGIAN PUSAKA SELURUH SEMENANJUNG YANG BOLEH DIHUBUNGI SERTA
PANDUAN LAIN YANG BERKAITAN.
Kemaskini Terakhir :
20 Februari 2013
HUBUNGI KAMI:
Jabatan Ketua Pengarah Tanah
& Galian (Persekutuan)
Seksyen Pentadbiran dan Kewangan,
Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar (NRE)
Aras 4, Podium 1, Wisma Sumber Asli,
No. 25, Persiaran Perdana, Presint 4
62574 PUTRAJAYA, Malaysia
Tel: 03-8871 2600 / 03-8886 1111
Faks: 03-8881 0796 / 03-8890 1237
Emel: webmaster@kptg.gov.my
Tiada ulasan:
Catat Ulasan