cursor

Selasa, 3 Julai 2012

Langkawi

Assalammualaikum & salam 1 Malaysia...
 ~~Hehehe utk org2 yang budget ciput mcm saye ye..kalo berduit abaikan..~~

Destinasi Pertama

~~~LANGKAWI~~
(pissst : Maaf susunan photo tak mengikut tarikh)

Gambar nih diambil dari lapangan terbang LCCT,saya book tiket nih setahun awal dr tarikh penerbangan..hahahaa tau kenape?coz airasia time tu buat promosi harga tiket hanya RM0.10 jer..yg untung nyer time saya beli nih sy tak kene cas macam2 seperti skang nih..saya hanya bayar airport charges jer..total kami 3 org (saya,my hubby & my hero), hanya lebih kurang rm50 lebih pergi balik.~KUL-LGK&LGK-KUL~mcm ner nk tahu tiket murah tu?hihi rajin2 ler jenguk laman web dia.Biasa dlm pertengahan bln 3-5 setiap tahun mcm tu..

okey dh sampai di airport langkawi..sebenarnya nih 1st time saya sampai di langkawi..hahhaha.hampir sejam lebey jugak ler perjalanan di atas AWAN nun..huhu yg tak bessh nyer tak de makanan untuk kami mcm di MAS.nk beli online dh ditutup untuk tempahan.max boleh order hanya 2 hari sebelum berlepas.tapi tak pe kalo betui2 lapar kat atas kapal terbang tu ade jual makanan.kaunter bergerak.tp siap ler REGE nyerr...hihi

Turun-turun jer tempat pertama yang dituju adalah kete sewa.VIVA menjadi pilihan utama coz harganyer yg rendah & jimat minyak.Jadi anda jgn risau coz kat sana sepanjang-panjang jalan keluar banyak kaunter kereta sewa menunggu & melambai-lambai ke arah anda.Kemudian kami ke arah jalan persisiran pantai untuk menjamu selera dimana banyak gerai2 bergerak menapak disana.Apa yang saya maksudkn tadi adalah Van bergerak yang menjual makanan & minuman seperti laksa,nasi ayam,mee rojak,rojak singapore,air kelapa,cendol dan lain-lain.

Selesai menjamu selera kami menuju pula ke hotel.Hotel pilihan saya kali ini ada lah di Rumah Peranginan Persekutuan Langkawi@Federal Villa@Holiday Villa Beach resort & Spa yang terletak di Pantai Chenang.ala same jer tempat nyer cuma nama jer lain.hihi..hotel nih juga saya tempah setahun awal coz biasa lah tempat murah & utk org2 gomen lak..so selalu lah full....Tapi kalau sesiapa org gomen mcm saya,selain dr resit & surat tawaran pada kita,kita kene bagi deposit jugak kat pihak hotel apabila mendaftar nanti.Tak banyak RM100 jer....tapi t checkout kiter akan dpt lik duit tu.Jgn risau k..

Bilik yang kami sewa nih berhampiran dengan pantai.Ape yang best kat sini utk my hubby lah.Boleh cuci mate ngan merah telinga lah (kene tarik hihi) coz banyak "sotong" bersidai kat sini.Utk saya lak orait jugak tengok "dugong" bersantai.Tapi body tak secantik Dato Malek Noor lah.So baik saya layan astro.Utk isteri2 yang kuat jeles,sabo ek.Kawasan nih mmg penuh ngan orang luar.So jgn heran kalo suami2 anda melekat di ruang rehat kat luar tu.Nasihat saya kurung jer depa kat luar tu,tido pon suh la tido kat luar jugak..hahhahahahahha jgn maree ye para suami.Secantik2 orang luar cantik lagi isteri anda,isteri yg anda nikahi coz ingat lah & fahamilah LAFAZ AKAD NIKAH yang telah korang lafazkn....

Selepas check in hotel kami keluar semula untuk melihat-lihat kawasan.Al maklum lah ini merupakan kali pertama kami menjejakkn kami disana.Tempat pertama kami pusing adalah di Pekan Kuah.hihi pe lagi,mencari coklat di kedai Tuan Haji Ismail Group (Haji Ismail Group).Banyak jugak coklat disana.Biasa saya makan je coklat2 yg dibawa diberi oleh family atau kekawan.tp kali nih saya pilih sendiri daa....yahuuuu!!!rambang mate....saya tak sempat nk bik gambar coz time tu saya diserang sakit kepala yg tahap nak makan org jer rasenyer...kebetulan panas yang amat disana.Pastu pusing-pusing cari bank kat sane,jangan risau kat sane semua bank ade.Maybank,Bank Rakyat,Affin Bank dan lain-lain.Cume perlu dirisau ade ke ek duit kat akaun kita time nk ambik tu ek??hahahhaha.....

Hari kedua awal-awal pagi hujan rahmat telah mencurah-curah.Amin..sejuk kit dari semalamnyer.Setelah hujan berenti kami pon keluar untuk sarapan pagi.Kami agak pelik kerana awal-awal pagi banyak kedai yang tidak dibuka lagi.Maka kami tangkap muat jela mane yang buka..hihi gerai tepi simpang jalan pilihan kami.Ingat nk makan roti canai tetapi penebar roti canai tu tengah bercuti lah pulak.Terpaksa lah makan nasi lemak & nugget goreng utk my hero.Selesai mkn kami menuju ke Under Water World Langkawi pulak.Ngam-ngam sampai,hujan mula rintik-rintik.maka kami macam anak kerbau pun berlari menuju ke pintu masuk.hihi.

Hihi akuarium nih terletak diluar sebelum kiter masuk kedalam.Kire macam penyambut tetamu lah.Hahaha pandai jugak desingner nih,my hero nih terleka seketika sementara kami beli tiket nk masuk.Hihi..Tiket pula berharga RM22 (dewasa) & RM11 (kanak-kanak) hihi nih gomen rate.Kalau dengan Mykad RM28 (dewasa),RM18 (Kanak-kanak 3 thn hingga 12 thn) & RM22 (senior Citizens,50 thn ke atas).Kalau tiada Mykad RM38 (dewasa) & RM28 (kanak-kanak).Mula-mula masuk kita akan di panggil sekeluarga yang hadir bersama kiter,kemudian staff mereka akan mengambil gambar di tepi wall yg menarik.Kemudian dia akan beri kita kupon gambar tersebut.So bila dh dapat teruskan perjalanan ler..hihi

Kat sini yg popular adalah African Peguin,Rockhopper Peguin,Ikan Jerung,Ikan Pari,ada gak lah banyak lagi Spesis ikan lelain, Kuda Laut,Anjing laut,Burung dan lain-lain.Kalo nk tengok haiwan-haiwan nih makan, boleh ajer,tp kene kene tengok lah time yang telah ditetapkan untuk memberi makanan kepada haiwan-haiwan disini.Kat bawah ni ada gambar staff yang beri makanan tu di ambil pada jam 11.00am,pada jam 10.30am makanan diberi pada ikan yang mula-mula laluan kiter masuk td.manakala jam 11.30am dia akan beri mkn pada African Peguin pulak.....

Dalam banyak- banyak gambar, yang paling saya suka adalah gambar rumpai laut nih...(kat bawah nih...) cantikkk kn???Di penghujung perjalanan anda akan tembus ke kedai cendermata,coklat dll.Coklat kat sane agak murah jugak.Ade jugak jual rokok.Murah-murah....1 karton untuk seorang boleh beli.hahaha..sebelum anda keluar dia akan menunjukkn gambar yang mula2 dia ambil td.Time saya pergi tu ade 2 brg iaitu gambar & bekas air bersalji (separa bulat) dimana didalamnyer ade gambar kita sekeluarga.Rasenyer pakej 2 brg tu dlm rm65 kot.Saya lupe coz hubby mcm tak berminat.Tp jgn risau jika anda berubah fikiran gambar anda td di simpan selama 3@4hari disana.So boleh lah dtg kembali utk membeli gambar haritu dgn menunjukn resit giliran photo kiter atau contek mereka di nombor telefon atau email yang tertera pada kupon gambar tersebut....hihihi

Kemudian kami pergi semula ke kedai Haji Ismail Group kali kedua untuk membeli sudu,senduk & garpu.Alang-alang dah sampai disana maka kami menambah koleksi coklat kami dan yang di order oleh kawan-kawan kami.Cuaca kembali panas seperti hari pertama kami sampai disana.Kemudian kami singgah sebentar di kedai al ikhsan yg kebetulan ade buat sale besar-besaran.Saya melepaskn lelah seketika di kerusi merah nih sambil-sambil melayan hero kami yg asyik ngan permainan dia.Moto tu hubby beli kat kedai runcit biasa area belakang2 pekan.Tempat dia agak terceruk kit lah.rm19.00.Punya lah besar moto tu.Ha puas hati hero kami tu....yang hubby lak sibuk memilih kasut..hehehhehe tp tgok harga mcm lebey kurang kat area umah kami.saya pon kompius ape yang murah ek?tp tak tahu lah kot2 saya yg salah tengok n salah kire..huhuhu

Oleh kerana langkawi nih tidak lah besar mana,maka kami mengambil keputusan untuk kembali ke hotel menyimpan coklat-coklat yang telah kami beli,kemudian mandi,solat dan buat ape yang patut.Pastu kami keluar kembali.Tempat yang kami suke pergi & ulang alik sentiasa, selain dr kedai Haji Ismail group adalah Jeti nih.Maaf saya tak tahu ape nama jeti nih.Kalau tak silap saya jeti nih berdekatan dengan Hotel Awana Langkawi & Porto Malai.Tepi tu ade 1 apartment atau rumah rehat TNB.Ia mmg dibuka utk sesiapa sahaja yg hendak menyewanya.Tempat nih memang cantik.rasenyer guard yang berpakaian neavy tu dh hafal kot nom plat kereta kami coz asyik ulang alik jer kat sana pastu lepak2 kat parking keta kat tepi laut tu sambil makan coklat.Bila lapar, saya hanya makan coklat.Jujur saya cakap saya tak leh makan makanan kat sane.Tak kene ngan selera saya.Walhal saya bukan seorang yang pemilih makanan,tp saya tak tahu kenapa,masam lah, ape lah..(tengok nasi lemak dia pun warna macam nasi dagang).sennag citer tak leh masuk ngan tekak saya,hehehe pe lagi layan Kinder Bueno lah, mmg murah kat sane.Tu jela yang saya layan buat lapik perut.Akhirnya jumpe gak tempat yang kene ngan tekak saya,huhuhu berselera makan di MCD..hihi sibbaik takde bayar gov tax tau.jimat2..hahhaha bak kata abg ipar saya,nasib lah terkene tempat yg tak sedap.(Saya terlupe pulak yang abg ipar saya membesar di langkawi..kalo tak leh gak tanya mane2 yang best nk makan huhuhu)...

Kemudian kami teruskan perjalanan ke LANGKAWI CABLE CAR.Sampai kat sini pon dah petang.Ini adalah Oriental Village.Masuk Free jer.Nak g Cable Car kene masuk kat sini dulu,motif dia untuk kita jalan-jalan cuti mata,beli cenderhati kat area nih.Kedai makan,cafe pon ade kat area nih.Taman Arnab,Harimau pon ade.Nampak signboard jela harimau tu coz kami g dh lewat,Arnab dalam sangkar jer coz banyak yg dah tutup.(huhuhu..Sape suh datang lewat).Kat tasik nih ade Titi gantung tau,dalam tasik nih ade banyak ikan.Cantik tau...(dah namanyer tasik hahhaha mesti lah ade ikan).

Okey nih pintu masuk ke Cable car.Ade kedai jual aksesori memacam..Kat tepi cermin laluan tu adalah tempat letak barang-barang.Cth mcm stroller & beg.Mcm my hero nih kene "Kuman M".Mmg gune stoller g memane lani.Time baby,kecik2 dulu tak mau pon naik stroller nih.Nih dah tua2 nk g memane wajib bawak...adehh..sibbaik tak de adik,kalo tak parah.mcm tolak stroller baby kembar lak.huhuhu..Harga tiket lak Mykad RM15 (dewasa) & RM10 (kanak-kanak).Tiada mykad RM30 (dewasa) & Rm20 (kanak-kanak)...

Nih la dia cable Car bernombor 38.Ala-ala genting jugak bila nak naik nyer.Tp pusingan nak naik dia jauh kit lah dr genting punyer,sempat jugak lah mat bangla snap gambar family kami dlm 3 kali mcm tu.hehe..Kire mcm 1st point la kat sini.

Cable car nih ok lah...selesa coz kami anak beranak je naik.Syukur angin tak kuat time nih.Dari sini leh nampak semuanya.Cume gayat ngan mengucap panjang bila my hero tak reti dok diam.Ditambahi pulok ngan my hubby yg dok menyakat saya.Rasenyer kalo leh bukak pintu gondola nih,rase nk terjun jer..tp bukan saya lah..depe 2 orang tu..hahahhaha..geram rasenyer.

Ok, sekarang kiter berada di point yg ke 2.Atau lebey tepat persingahan yang di tengah-tengah.Macam yang kiter nampak bila berada disana ade peta (gambar peta) menunjuk kawasan sekitar yang boleh dilihat dr menara tinjau disana.Ketinggian pula 652.5 Meter dari aras laut.wau!..gayat!.tp ape yang paling bessh kat sane adalah udara segar.Memang saya nikmati sedalam2 yang boleh coz nk cari udara mcm nih kat KL mmg tak de.huhuhu..sampaikan rase tak nk turun lak dr sane lak.Kalau boleh tapau udara tu,saya tapau dah.Segar sgt udara dia.Nyaman n tenang..kt tgh2 nih,ade tangga untuk naik ke atas kit dr yang kami lepak nih.Sayang time saya datang hari tu dia tutup coz Maintenance.Tp saya tak kisah,tak naik pon tak pe..Gayat punyer pasal..Hihi tak tahu lah sky bridge atau bukan..kaki pon dh ketar so kami turun kembali teruskn perjalanan menaiki gondola ke puncak bukit.Top Area.

Skang nih saya dah berada di Puncak bukit (Top Area).Gambar kesemua ini saya ambil dr menara paling atas di puncak bukit nih.saya berada di 700 meter dari aras laut.Kat atas nih ade teropong tau untuk memboleh kan kiter melihat lebih jauh.Saya nih agak penakut kit coz teropong tu ade di tepi menara,ketar kaki wei!..hahhaa jawapan nyer saya hanya melihat my hubby n my hero jer yg gune.hihi.Puncak menara nih adalah di bahagian sebelah kiri setelah kita turun dr gondola.Bahagian sebelah kanan saya tak teringin pergi coz gayat tu masih ade,takut pon masih ade,ngan sejuk nyer coz berkabus lak time ni.huhu time nih lah dia datang nyer,bertambah lah kaki saya terketar2..(hihi penakut gak saya nih sebenarnya hahaha).Tapi kalo tak silap saya Bahagian kanan itu lah terletak nyer sky bridge.huhuhu.(saya pon tak pasti coz perasan takut tu membuatkan saya tak heran pada sekeliling,yg tahu hanya NAK TURUNNNN!!!!)

Hihi berkabus kan?time nih saya nk turun dh.Turun menara nih baru perasan ade org jual air,bege n aiskrim.Sekali tgok harga mak eh...rase mcm beli burger kat London jer.hahhahha.My hero pulok nk aiskrim,malas nk bg mkn kang abih melekit2...Bagi sape2 yg nk terkucil ke hape ke ehem2..on d way nk turun nih kat tangga tepi kanan tu ade toilet tau.Tapi saya tak masuk lah coz saya tak suke masuk tandas awam yg kritikal area nih.Kecuali kalo terdesak ngat.hihi saya terbayang lak,ade ke air ek?mcm ner tandas tu simpan air ek?hihi so cancel nk masuk.

Time nih saya dh dalam gondola utk balik ke 1st point.senang citer nk turun utk balik hotel lah.hihi.

Dari atas kami boleh nampak air terjun Telaga Tujuh.Gambar tu nampak besar coz saya zoom.

Tangan gatai lak nk snap ape yang ade kat bawah kaki.So nampak lah pucuk2 pokok yang menghijau.Gayat de,macam2 di pikirkn pon ade...

Bila kiter lalu di menara besi nih atau pencawang besi nih automatik dia akn bergegar.so jgn gabra mcm saya ek... :P

Lagi sikit nk sampai dah! yahuuuu!! berakhirnyer saat2 mencemaskn........

Bila dah hampir dengan bawah tetiba lalu satu gondola yg pelik.Tak de dinding,mcm bakul lak.Oh baru teringat coz dh masuk Majalah 3 tempohari.Tu di namakan Gondola Maintenance.Hanya staff maintenance yg boleh naiki nyer.Kiter tak leh lah naik coz sgt2 merbahaya.Depa naik pon depa Ikat ngan tali keselamatan kat badan memasing.Tapi kalo kiter staff maintenance kat sane buleh pe....

hahaha.untuk makluman juga Cable Car nih tutup pukul 7.00 malam atau jam 19:00.Sampai2 anda sampai jer kat bawah staff kat sane dgn ramahnyer menunjukkn gambar yg telah diambil oleh mat bangla td.Huh!tak ensem my hero,coz muke cuak.Time nk bik gambo tu lah gondola tu bergegar.Tp my hubby kate nak,so ambik lah jugak gambar tersebut dgn cenderhati berbetuk separa bola air bersalji n ade gambar kita di dalamnyer.Harga promosi jika ambil 2 brg tersebut dlm rm65-rm60.Lupe lak saya.hihi jika ambil gambar shj dlm rm 45-rm35.Lupe lah..huhuhu...tapi same je mcm kat under water world langkawi.(dalam kad nih ade gambar kiter sebenarnya sama macam dalam benda yang separa bulat tu)..

Malam ini merupakan malam terakhir kami disane.macam biasa kami mencari-cari tempat untuk makan.Abg ipar suggest kan restoren terapung atau Restoren nelayan dekat area jln beringin atau tmn beringin.Saya pon tak pasti hihi.Dia kata restoren tu tepi laut dekat ngan mcm kelong.Bila kita nk mkn ikan fresh,kita leh pancing kat kelong tu.Boleh pilih saiz lagi kalo tangkapan kita terlalu besar atau kecil.Tapi kene berjalan jauh sikit lah menuju ke laut coz sangkar ikan ade disane.Pusing punyer pusing tak jumpe...huwaaa!!! last-last mkn kat kedai mkn seafood atau tom yam kat area pekan kuah tu.Ni kire tawakal jela sedap ke tak, lantak pie lah. Tapi syukur alhamdulillah, boleh terima di tekak saya nih.Kami order Ikan siakap 3 rase,Sotong celup tepung,sayur campur,telur dadar,tom yam campur,ketam masak lemak kuning,hot dog 2 ketul..air sirap limau,air suam & air kosong,teh ais,nasi tambah lagi...total RM55.Harga agak murah jugak coz saya rase banyak dah order tu.kalo kat sini kami mkn menu mcm tu dekat rm80-90....hihihi.Sibbaik berbaloi..sedapp..hihi ( maaf gambo takde).

Hari terakhir ingatkan nak berendam di kolam renang.Bila pikirkan kami baru kali pertama disini dan hari terakhir disini maka kami membuat keputusan untuk berjalan-jalan lagi disini.(Lagi pon kami dah biasa ngan kolam renang).Lagi pun tinggal satu tempat sahaja tujuan kami iaitu memcari IDAMAN SURI!..huhuhu tak jumpa-jumpa dari kali pertama kali jejak kaki disini.Buat org yang dah biasa disini mesti mereka gelakkan kami.Tempat PAMOUS tu,tapi kene ingat nih kali pertama kami dtg,so ade aku kesahh??haahhaha...akhirnya kami berjaya jugak cari..hehehhehehehe..rambang mata jugak kat sini.Banyak pinggan mangkuk cantik-cantik & murah kat sini.Tapi kalo kami pergi bersama abang ipar,saya yakin mesti dapat tempat pinggan mangkuk yang jual murah lagi coz dia membesar disini.hihihi tapi tak tahu bila dapat pergi nyer..huhu

Gara-gara mencari idaman suri dan my hubby yg memilih pinggan mangkuk mengalahkan tuan puteri,kami hampir tertinggal kapal terbang..hahaha terbalik pulok..saya tak kisah bab-bab nih.janji boleh guna dah memadai..hihihi sibbaik dah check in awal-awal sebelum terbang ke langkawi hari tu...ngam-ngam tuuuu sebelum gate tutup kaki kami melangkah tiba,tu pon setelah selesai segala urusan..Hantar kete sewa,pindah barang-barang menjadi setiap 1 beg hanya 7 kg.Bukan pe,banyak coklat & set pinggan mangkuk kaca kami beli..Opsss..bukan saya tp my hubby yang beli & pilih..(mengalahkan pompuan)...kalo nk letak kat dalam kargo abih lah rosak lah coklat atau pecahlah kaca-kaca tu...dah pernah terkena mase naik *** dr sarawak ke KLIA, kayu pua kumbu sarawak kami patah,periuk nasi kami kemek,kaca pecah.Walaupon dah letak sticker FRAGILE....huhuhu nk buat gane..dah bukan rezeki kami...redha jela..tp pastu kami jadi lebih berhati-hati & cerewet lah..hihihi

Hihihi sibbaik dalam penerbangan pulang saya ade tempah makanan...Lapoooo!!! tp alamak makanan dia lain dari yg saya order,baru teringat promosi makanan tu dah abih so dia gantikan dengan sama nilai untuk bulan tu.alamat nyer tukar makanan ngan hubby ler,coz tak kena ngan tekak saya..(Cheese tu,cheese baked rice..adeh....) dan syukur ngat my hero tak banyak ragam lak..maybe ade penutup mulut ngan mainan sekali kot..hihihi..

Sebenarnya banyak tempat yang menarik lagi di Langkawi tu seperti Lang Square,makam Mahsuri,Telaga Tujuh,Beras Terbakar,Laman Padi,Morac International Go-Kart,Agro Park (Jabatan Pertanian),Wildlife Park,Telaga Air Hangat (Hot Spring),Crocodile Farm,Island hopping dan banyak lagi.....cuma saya tak sempat nak pergi dalam tempoh tak sampai 3 hari disini.Pulak tu kami pertama kali jejak kaki disini,jadi agak terkial-kial jugak lah mencari tempat-tempat tu.Syukur berpandukan peta akhirnya kami sampai juga ke tempat-tempat yang kami pilih.Tunggu langkawi....kami akan datang lagi sekali dan berkali-kali sehingga kami puas hati..part 2,3,4,5----- akan menyusul pula..INSYAALLAH...