cursor

Rabu, 28 Januari 2015

Cikgu Oh DG41!

 

 

 Seronoknya jadi cikgu!


Acap kali itu lah perkataan yang sering kita dengar..kan kan??secara jujurnya aku pon berkata sedemikian..yelah di satu sudut kita nampak macam tu dan itu lah kenyataan yang sebenarnya yang sesering bermain di pikiran semua orang..

 

Aku pon hampir tukar Gred ke DG hari tu..yelah tension dengan jawatan yang sedia ada lani..nak nak plak dengan en hubby yang keje macam gitu..so??langkah keputusan yang baik ada lah dengan GRED DG....cuma mujur aku nih jenis yang berpegang pada naluri hati..aku tak suke mengajar atau bekerja dengan orang..apatah lagi dengan anak2 orang.nak nak plak yg jenis ade harta dan pangkat..kang aku lah cikgu yang pamous bergaduh dengan parents kang..hahahaa nak nak plak yg jenis mak bapak tak suka anak kene tegur,anak plak jenis hampeh!..menggunakan kesempatan yang ade di atas kepercayaan mak bapak masing2 untuk menutup kesalahan yang yang dilakukan..so MUSNAH lah generasi tu..

 

Memang aku akui payah nyer TANGGUNGJAWAB seorang pendidik..tapi tak semua yang merasa payah nyer tanggungjawab tu dan tak semua yang seteruk memegang bebanan tangungjawab itu..kenapa?mengapa?aku berkata macam ni???ni adalah jawapan aku :

 

Yang teruk

 

1) Semasa membuat PBS semua mmg terlibat

2) Untuk cikgu kelas  

3) Untuk cikgu penanda kertas exam (paling kesian wlpn dpt gaji lebih)

4) Cikgu2 yg ade jawatan AJK memacam asrama ke,apeke..



Yang senang

 

 

1) Cikgu Tadika

2) Cikgu Sekolah Rendah yang tidak terlibat dengan kertas soklan UPSR atau exam yang lain



Emm..kalo nak cakap semua kerja susah..of corse ler semua kerja yang kita pikul, tanggungjawabnyer adalah susah.Nak compare tu ini memang masing2 nak pertahankan pendapat semuanya susah..hahhaha bagi aku tgok gaji lah..lagi banyak gaji yang kita dapat makin besar lah tangunggjawab yang kita pegang..tapi diantara pendapat yang aku survey...


Pendapat orang kerja cikgu SENANG sebab...

 

- banyak cuti sekolah dan bukan semua cikgu kene datang time cuti sekolah mcm biasa hari2 kan waktu cuti sekolah tu kan??

 

- waktu kerja tak seteruk yang lain2

 

- tak de shift,just cikgu mengajar pagi @ petang..tak macam yang lelain tu..minggu ni pagi,minggu depan petang,minggu lagi satu malam..

 

- gaji besar,time based lagi..



Sekian..pada para cikgu tak setuju dengan pendapat aku dan survey aku a.k.a pendapat umum..abaikn jela...tak perlu lah nk bertegang urat menegakkan ape2..tak guna..coz dah majoriti beranggapan cengitu..so daripada bertegang urat bertekak baik teruskan kehidupan macam biasa..mulut tempayan boleh ler nak ditutup-tutup..mulut orang kan..payah nak ditutup..tak dapek den nak nolong nyo..bubye!

 

 

Tiada ulasan: