cursor

Rabu, 28 Januari 2015

CURIGA?








Curiga?satu perasaan yang ada dalam setiap diri manusia..Lebih-lebih lagi pada seorang isteri.Begitu juga pada diri saya…emm..curiga pada sidia tentang masa lampaunyer.tentang perempuan itu.Kadangkala pelik dengan kenyataan sidia yang bagi saya agak melampau.Tapi mungkin bagi orang yang open minded adalah biasa….Saya pon tak tahu….tapi bagi saya itu adalah luar biasa….walaupon hanya sekadar ungkapan sahabat rapat,kawan baik mahu pon kakak angkat.


Bertahun-tahun saya memendam rasa & kadang kala ingin saya mengorek RAHSIA itu..tapi saya tahu jika kebenaran terungkap,apa yang saya aindaikan itu adalah BENAR..maka PENCERAIAN lah jawapannyer..saya tidak berminat pada orang yang begitu..walaupun itu adalah masa lampau,tapi akan berulang kembali pada keturunan-keturunan saya & dia yang akan datang jika kami tidak bertaubat & memohon kemafaan kepada Allah s.w.t…walaupun orang hanya berkata”adalah itu perkara biasa” & sidia berkata TIADA APA-APA….






 sumber dari my mustafa.org/googgle



Teringat pada zaman saya kecil-kecil dahulu yang mana arwah datuk saya suka memanggil cucu-cucunya berkumpul di hadapan nyer dan dia mula bercerita & berpesan,cari lah orang yang baik-baik keturunan nya..yang tinggi agama atau pon ada agama..yang lain-lain saya tak ingat dah..(huhuhu yang ini pon kakak saya yang ingatkan kembali pada saya coz saya kecil lagi ketika itu)….rindu pada beliau yang banyak memberi nasihat..begitu juga dengan arwah opah saya… penuh tatasusila dan adat-adat & doa-doa.…tapi  malangnyer dah pupus dah adat-adat lama itu sejajar dengan perubahan masa & cucunyer yang tak mahu ambil hal yang remeh temeh..hahhaha



Saya rindu saat itu bersama arwah..pernah ada ketika orang berkata arwah opah lebey sayangkan saya coz setiap apa benda yang beliau dapat pasti akan disimpan untuk saya..walaupon saya selalu dapat pemberian arwah opah tapi saya rase kenyataan itu tidak benar di mana sebenarnya arwah opah menyanyangi seorang sepupu kami coz dia jaga dari adik sepupu kami itu sampai besar.Tapi bila saya kaji kembali sebenarnya arwah opah membahagikan kasih sayangnya samarata kesemua cucunya,sama adil..mungkin saya nih jenis yang suke dok mendempek kat arwah jer kot..so saya nampak segala ape kebaikan dia yang orang lain terlepas pandang..huhuhu..



Apa yang mampu saya katakan adalah,saya rehda dengan apa yang terjadi kerana ini adalah dugaan dalam hidup saya & saya tidak mahu tahu apa yang lepas-lepas terjadi coz saya tiada kekuatan diri untuk menerima semua benda itu & saya yakin jika kebenaran kisah silam terbongkar pasti saya akan tinggalkan nya & saya berharap agar  peluang yang sedia ada ini dihargai olehnya dan jangan cuba-cuba untuk macam dulu-dulu sebelum dia berkahwin dengan saya serta menimbulkan perasaan curiga pada saya lagi…….sayonara…..



Pisttt: Arwah opah dah tak de untuk rujukan doa-doa so doa-doa ini saya cari sendiri di blog-blog orang lain…jom kita amalkan doa-doa ini jika anda semua mempunyai perasaan CURIGA seperti saya..


~~~~~~~~~~~~~~~MARI KITA BERDOA~~~~~~~~~~~~~~



Mungkin saat ini perasaan curiga itu membuatkan kita mengalami kesulitan dalam pelbagai hal. Sentiasa ingin mengetahui keadaan suami, dengan siapa dia keluar, dengan siapa dia berkawan, adakah suami setia dan sebagainya. Usah khuatir, serahkannya kepada tuhan yang lebih mengetahui. Teruskan tanggungjawab kita seperti biasa dan layan suami dengan mesra. Kesulitan yang dialami itu biarkan ia berlalu dengan membaca doa-doa di bawah:


Doa orang yang mengalami kesulitan:

 

Maksudnya: “ya Allah, tidak ada kemudahan kecuali apa yg Engkau mudahkan, sedang yang susah itu bisa Engkau mudahkan, apabila Engkau menghendakinya”



Doa ketika marah:

 

Maksudnya: “aku berlindung diri dengan Allah dari syaitan yg terkutuk, ya Allah, ampunilah dosaku & hilangkanlah kepanasan hatiku & lepaskanlah aku dari syaitan yg terkutuk”




Doa memohon kesabaran:

 


Maksudnya: “ya Tuhan kami, limpahkanlah kesabaran atas kami & tetapkanlah pendirian kami & bantulah kami akan golongan yg mengingkari”


Sumber dari cahaya islam.net













Tiada ulasan: