cursor

Rabu, 12 September 2012

Kahwin Awal?? (part 2)

Kes 2

Saya terbaca satu artikel nih kat dalam satu laman web nih...saya suke baca artikel2 di blog dia..tapi saya lupe blog ape coz saya link melalui fesbuk saya.Paling menarik perhatian saya mengenai satu tajuk ni..kawin muda dimana pengantin lelaki berumur 16 tahun & pengantin perempuan 14 tahun...wau!!macam2 yang saya pikirkan dalam minda saya...Jom baca keratan artikel nih....

*****Melayukini.net – Perkahwinan Syafiq 16 Tahun Dan Yana 14 Tahun | Kini tersebar luas mengenai perkahwinan antara  Syafiq dan Yana budak berusia 16 tahun dan 14 tahun yang menggemparkan negara ini. Ramai yang membuat kesimpulan bahawa kahwin pada usia sebegini adalah sangat terburu-buru. Pelbagai soalan timbul bagaimana adik ini ingin menyara dan fokus kepada pembelajaran jika sudah berkahwin pada umur muda. Jika dipandang dari aspek dan sudut agama, ianya adalah dibenarkan sama sekali kerana dapat menghindari maksiat. Apapun, kita patut puji sikap adik Syafiq yang berani ambil risiko dan mendirikan rumah tangga walaupun umur  masih mentah *****(sumber dari www.islamitusuci.com)

*****Melayukini.net- Ramai yang memberikan kritikan dan ada juga yang memuji tindakan keluarga kedua-dua pihak. Namun bagi admin, ia satu tindakan yang harus dipuji kerana remaja pada zaman ini amat mudah terdedah dengan perkara-perkara yang negatif.  Perkahwinan boleh disegerakan. Lagipun jika mereka kahwin di awal usia, sudah tentu ibu bapa mereka bersedia untuk memberikan bantuan dari segi kewangan.*****(sumber dari www.islamitusuci.com)

Kalo saya time tu tengah sibuk g sekolah, tiap2 pagi akan pergi ke sekolah untuk main hoki..tak pon saya akan bertugas di pusat sumber sekolah coz saya dulu merupakan pengawas pusat sumber sekolah atau pon saya akan study group.Banyak kerja folio saya rase time tu cikgu suruh kami buat.Tak terfikir pon nk cr pasangan idup.lagi pon mak saya selalu pesan " belajar rajin2..mak tak de harta nk tinggalkn utk kamu..hanya dengan memberi ilmu & kamu sendiri mencari ilmu.itu lah harta kamu nanti."..."pakwe nanti2 lah dulu,blajar rajin2 dulu,dapat kerja yang bagus baru pikir nak kawin atau bercinta"....

Mungkin mak hari2 berkata macam tu & kebetulan keluarga kami bukan nya orang senang maka saya pon buat yang terbaik untuk mak saya & maaf saya menolak cinta kawan2 lelaki saya pada masa itu.Dalam pikiran saya AJAL,MAUT,JODOH,PERTEMUAN Allah dah tentu kan...kalo dah tentu dia jodoh saya kita akan bertemu jua..lagi pon saya tak nak orang sekampung dengan saya.Tak best..kawin dgn lain negeri kan best..Jauh perjalanan luas pemandangan..hahaha bak kata org lah....hahaha pape hal pon.....TEPUK DADA TANYA SELERA........


Next Part 3.......


  

Tiada ulasan: