cursor

Rabu, 12 September 2012

Kahwin Awal?? (part 3)

Releven ke tidak???...macam-macam pendapat yang saya terima tentang topik ini.Walaupon masing-masing mencencang leher macam ayam laga,tp sabau2..cool lah yong,yeop oit..kiter masing2 kn ade pendapat masing2..so terima jela ek..hormatilah pendapat orang lain jugak walaupun ko tak setuju...tak semua orang nk dengar pendapat kita..mcm tu jugak kiter kan....so TEPUK DADA..TANYA SELERA...Jom kiter layan diantara komen2 yang saya suke & saya tak suke.... :-

****** Zam Rusli
Mudah2an Allah melindungi merahmati dan merestui kedua2 mempelai..dan berkekalan hingga ke ahkir hayat mereka…
AMiin,…

****** sudugarpu
gua ase xsalah pon depa ni kawin awl.. lg elok dapat elakkan dr maksiat.. kawan lame2 pn watpe? pada kakak2 abg2 yg dok memilih nak kawin tu contohi la depa ni.. wlaupun usia muda tp gua ase depa masing2 leh blaja utk terima seadanya pasangan masing2.. peace..

***** raja pengalaman
macam mane nk skola??? bukan perlembagaan kate xley kawen ke kalo bersekolah,,
ya,,,hukum syariah x salah,,,x dose malah harus dipuji,,satu tindakan yang muia,,,
tetapi,,,,,hmmm,,,, realitinye…duit,,pelajaran,,kerja,, hmm,,
jgn samekn sekarang dan dulu,,,lain sgt2,,btw,,sy doakan pengantin xdk masalah,,,dan mudah2han bahagia ke akhir hayat,,amin.

***** Sitisoleha
Tahniah adik2 nie yg berani menghadapi rintangan susah senang brsame..sy sokong pasangan muda brkawin awal..tpi sy trtanye2 pulak..klu wife dia mengandong mcm mn nk g sekolah..ke atau xnk mengandong dlu..mff brtanye k..tpi aku s0kong kamu k, 2 brmakna org tua adik2 syg kamu semua k…sbr je la org yg busuk hati kate x setuju dan c0mment mcm2 k..g0d luck and take care..askum

****** rifah marjan
amin.semoga berkekalan,namun kahwin pada usia muda terutama wanita,umur 12-15 tahun akan mengundang keturunan/genetik down syndrom..ibu akan menjadi gen..luarbiasa..atau carrier.

***** Shila
Semoa berkekalan keakhir hayat.
Kita pun tak boleh nak menghalangnya sebab dah pun berlaku. Tapi rasanya perkara seperti ini tidak berlaku di bandar2 besar. Mungkin diluar bandar. Apa2 pun, moga mereka dapat dan akan mempertahankan rumahtangga mereka hingga akhir hayat.

***** sifu
terlalu muda utk berkahwin. tp tu dh jodoh diorg. org bina masjid, kita patut sokong. jauhkan diri dari maksiat. aku pn kahwin muda jgk dulu. blm keje pn. dpt ank, pn tgh belajo kt u lg. mula2 susahlah sikit gak tp skrg dh senang banyak. Alhamdulillah… Mudah2an pengantin baru ni berbahagia hingga ke akhir hayat.*****(Sumber: Melvister | Koleksi Berita Informasi Melayukini.net )*****


*****Bagi saya pula :-maaf saya tak benarkan,sedara saya ade gak kawin umur 16 thn..pastu sibuk dh dok umah,ade anak sekolah ke laut dah...lagi pon :-

  1. Bukannyer anak org kaye yg mak bapak leh support kalo jd pape...duit pon mak ayah bg lagi...
  2. keje tak de lagi..mcm ner nk membina mahligai jika pendapatan tiada?ade anak t lagi byk kos.kalo kiter yang tua nih buleh lah jugak dok tahan2 tekak..nih budak kecil?bayi?takkan nk tahan2 kot....kalo nk harapkan atok nenek kasi makan baik depe jer yang beranak kecil.
  3. ilmu tak cukup lagi..pengalaman saya dahulu setakat umur mcm tu ilmu tak banyak lagi..sorry kalo saya cakap ntah2 niat mandi wajib pon tak tahu..(kisah benar wlpn dh tua)
  4. kawin muda nih sebenarnya adalah nafsu semata2..tuntutan ilmu pada diri sendiri pon tak lepas lagi..kalo past spm kawin ok lah jugak..nih tak de ape2..mcm ne t ye PMR,UPSR dah masuh...sijil pe depe nk gune mintak kerja.kalo past nih sambung blaja lg amin..kalo tak,tak tahan mental kene perli kat sekolah kompom berenti lak...
*****Hubby lak berkata : gatai sangat..gatai awal..mesti dah terlanjur ke..kene tangkap basah ke...******

(ha sudaaaa.......saya lak yang pening....tapi saya gatai gak tanya.."eleh ckp orang..dia dulu pon gatai..past SPM nk kawen ngan sepupu sendiri..tapi ibu tak nak minang coz tak de keje lagi,ha tu hape???..cakap orang kununnnnn"...hahhaa dah pulokkkk den nih..huhuhuhu sibbaik dia tak marah..hahahhaha)
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Tapi kalo di kire bab sosial skang nih saya galakkn berkahwin awal..dr buat maksiat dpt anak haram...pastu campak rate2,baik kawen..tp benda2 nih boleh di kawal,di bendung & di beri motivasi..saya salute pada budak yang lahir tahun 80an...wlpn ade segelintir gak yang kawin awal tapi majoriti tidak.Majoriti saya & kawan2 saya habis blajar dapat keje baru kawen..syukur alhamdulillah coz kami rata2,gedik gedik jugak,ilmu nom 1.maybe kami byk di beri pendedahan.motivasi ttg kerjaya,kisah pengajaran,ilmu2 agama,buku2 ilmuan.. dari remaja lani yg byk membaca NOVEL cinta,CERPEN cinta,DRAMA cinta,FILEM cinta dll yg semuanya berasaskan CINTA.Syukur pada cikgu2,warden2 kami yg begitu garang apabila jumpe surat cinta....hahahhaha jika tidak mesti kami sumer kawen awl jugak..gatai lebey..hahaha

~~~~pisst: Tapi ade 1 lagi cara yang bagi saya ade baik ada juga tidak baik...apa itu cara dia????dengan Nikah Khitbah,apa itu Nikah Khitbah ???next part saya akan terang kan...


Next part 4 (last)

Tiada ulasan: