cursor

Selasa, 18 Februari 2014

GERAN TANAH - Part 1





Geran Tanah?? 



Kali nih saya nak berkongsi pasal satu isu yang sangat penting yang kiter ambil sambil lewa jer….”GERAN TANAH!”..kes nih memang terjadi pada family saya.Saya bukan nak buka aib keturunan sendiri,tetapi lebih kepada pengajaran & sebagai iktibar utk org lain khusus nyer kaum MELAYU agar lebih berhati2 & yang penting tak menyusahkan orang lain gak satu hari nanti..



Kami mempunyai sebidang tanah yang idok ler besor mane pon al kisah nyer..tapi banyak lak al kisahnyer terjadi…sebab ape???..1 geran tapi kongsi semua adik beradik mak..bayang kan ler ade nama atas geran tersebut 6 orang adik beradik mak yang berterabur tempat tinggalnyer & masing2 mempunyai anak menantu yg ramai jugak…ade pulak yg dah meninggal sorang pakcik kami..anak dia lak ramai..aduh..

sekadar gambar hiasan- sumber dari google


Sebenarnya dari dulu lagi ade seorang pakcik kami hendak memecahkan geran tersebut..tapi atas kesilapan emak sebagai anak sulung yg mengunakan kuasa "VETO" dia,maka geran tersebut masih kekal menjadi 1…cume pakcik tersebut boleh berkata “kita adik beradik mmg tiada masalah..tapi takut anak2,pasangan masing2 yg ade masalah lak nanti”…


sekadar gambar hiasan- sumber dari google


Aku paham maksud dia tu,dan aku bersetuju ape yang dia cakapkan..cube bayang kan ape yang terjadi pada geran tersebut kalo masing2 meninggal dunia???pernahkah kiter terpikir sume itu ye???lak tu masing2 dah berkahwin,dah ade anak & ade cucu..pastu masing2 jauh..ermm..hati masing2 kan…baik ke tak hanya Allah je yang tau…dan dalam masa yang sama aku paham ape niat mak aku…”SENTIMENTAL VALUE”…tapi yang aku bertambah pelik, bukan mak aku yang pegang geran tu..tapi suami kepada adik dia yg pegang..alasan,dia dah beli sebahagian tanah dari adik badik mak yang lain..so tu yg jadi banyak bahagiannyer & tu sebab dia berhak pegang..kalo aku ler jadi mak aku,aku tak kan bg dia pegang coz :


  • 1st,dia suami adik aku jer,org luar nama pon takde kat dlm geran tu wlpn dia yg beli.tp gune nama adik aku jer ye…
  • 2nd aku anak sulung,aku yg usahakn tanah tu berbanding adik badik yg lain, sampai akhirnya depa dpt hak masing2 secara FOC coz tanah pusaka,
  • 3rd aku yang memperjuangkan tanah pusaka tu agar dia bahagi sama rata kat aku & adik badik aku yg lain..bukan buat hukum Faraid…

Tapi????entah lerr makkk oooo makkk......

sekadar gambar hiasan- sumber dari google


Aku baru cerita pasal hati td & aku akui hati aku pon bukan nyer bersih sangat..tapi idok ler sampai tahap nak mengainiaya org dan yang membuatkan aku bertambah2 bersemangat nk pecah geran untuk mak aku,sebab 1 kes ni..suatu hari tu encik husband nak apply senjata api..kunun2 nak ler tambah kat borang tu tanah pertanian kampung aku, nampak kunun2nyer cukup utk syarat2nyer (extra)..kami pergi lah mintak kat pakcik kami yg memegang geran tersebut..Ya Allah tahan marah aku! Dah ler tunggu lama nak mintak,banyak soal lak tu.. sampaikan aku hangin aku cakap “saya bukan budak kecik lagi,yg nak ilang kn geran nih”..pastu tak bg gak yg asal..bg yg potocopy jer..byk cekadak tp hampeh..ikut kan hati aku bako umah dia t baru tau..kaveat baru tau..bio ko plak lak susah..huh! sibbaik ler aku cakap jer..nak buat tak sampai hati..geram toi rasenyer!.


ok nanti kiter sambung next part ek....


Tiada ulasan: