cursor

Sabtu, 19 September 2015

Nasi Lemak simple



duniashaza.blogspot.com punye ya!

Nasi lemak simple untuk syahmi dah siap..hahhaha..nasi lemak & kopi 0...orang suke cakap..mee goreng bodo,bihun goreng bodo..apa-apa pn semuanya bodo..huhh….sibbaik yang makan nya tak bodo hahaha..tak baik gitu..aku memulanya terikut-ikut jugak..tapi lama-lama aku tersedar..makanan…rezeki yang halal baik lagi..so nape kita cakap mcm tu kan??so lani ape yang tak cukup bahan..kurang bahan aku panggil..”simple”…musnahkan “bodo” dalam minda aku…amin……..

emm..ni lah dia..bila makin besar,makin bijak untuk mengorder makanan….hahhaha bagi aku selagi boleh buat,ade bahan insyaAllah mama buatkan untuk abg long..jangan degil-degil cakap mama sudah..rajin tolong mama,banyak la hadiah yang mama bagi..kalo malas-malas..sendri mau ingat..hahaha…



Resepi Nasi Lemak Simple SHAza:



  Untuk nasi:
   1.     Beras  (ikut suke bape pot)
   2.     Santan (kotak kecil)
   3.     Air
   4.     Sedikit garam
   5.     Beberapa helai daun pandan



 Untuk sambal:



   1.     Cili giling / cili Boh
   2.     Air asam jawa / asam keping
   3.     Sedikit garam
   4.     Sedikit gula
   5.     Sedikit kicap manis
   6.     Bawang merah (di tumbuk atau dihiris)
   7.     Bawang putih (ditumbuk atau di hiris)


  Bahan untuk goreng :
  1.     Telur 2 biji utk dadar atau telur rebus pn ok
  2.     Kacang tanah
  3.     Ikan bilis

  Cara masaknya :


duniashaza.blogspot.com punye ya!

    1)    Beras ikut sukatan macam biasa..contoh 2 pot beras,air ikut sukatan dekat periuk nasi tu,make sure       pot dia pun dari set periuk nasi yang sama..Cuma air tu aku campurkan dengan santan kotak tadi..aku guna yang kecil coz untuk kurangkan lemak.masukkan daun pandan yang di simpul dan sedikit garam…aku tak masukkan halia coz kami tak tahan dengan halia..hihi (ala nak masak ni,macam masak nasi biasa kita masak)

  2)    Nak masak sambal,bahan-bahan tadi tumis dahulu bawang merah dan putih dengan minyak,agak naik bau dan garing masukkan cili boh (cili giling) dan masak sehingga cili benar-benar masak.pastu masukkan air asam jawa sedikit,gula sedikit,garam sedikit dan kicap manis sedikit..ni semua agak-agak jela.sesedap rase…


duniashaza.blogspot.com punye ya!

  3)    Goreng bahan-bahan tadi secara berasingan…pastu siap…hidang dan makan ler..
*Simple je aku masak..sesuai lah dengan ekonomi aku yang jatuh macam nilai ringgit kita jatuh..hehehehe..bersabar lah sementara menunggu ekonomi pulih seperti sediakala..insyaAllah….amin.





Tiada ulasan: